سپتیک تانک

نوشته شده توسط:عاطفه زینالی | ۰ دیدگاه

سپتیک تانک

سپتیک تانک چیست و چگونه کار می کند؟

سپتیک تانک ممکن است برای بسیاری از افراد یک مفهوم بیگانه باشد. اما برای آن دسته از خانه هایی که از یکی استفاده می کنند از اهمیت حیاتی برخوردار هستند. از سپتیک تانک می توان برای پکیج تصفیه فاضلاب ساختمانهای جداگانه در ساختمان یا برای کل جامعه ، در تالاب استفاده کرد. فاضلاب از طریق لوله های فاضلاب به سپتیک تانک یا در خانه یا در تالاب منتقل می شود.سپتیک تانک یک ظرف مهر و موم شده یا مستطیلی است که برای تجزیه فاضلاب استفاده می شود تا از طریق عملکرد باکتری های موجود در مواد زائد ، پساب شود. سپتیک تانک سازه هایی هستند که برای دفع فاضلاب در مکانهایی استفاده می شوند که سیستم فاضلاب وجود ندارد و نمی توان آنها را ساخت. قیمت سپتیک تانک از مهمترین عامل های انتخاب مشتری است. سپتیک تانک ، مخازن سپتیک نیز نامیده می شوند ، یک مخزن مهر و موم شده قبل از تصفیه است که فاضلاب خانگی را از محل سکونت یک یا یک گروه دریافت می کند. این ماده برای جداسازی جامدات و مایعاتی است که می توانند از فاضلاب ته نشین شده یا شناور شوند و به مواد آلی اجازه دهند تا قبل از خروج قسمت مایع از استخر بایستند و پوسیده شوند. تصفیه پساب ها باید با سیستم اضافی انجام شود. مخازن سپتیک تانک به ساختمانهایی متصل می شوند که به منبع آب شهری متصل هستند و یا حتی در صورت عدم وجود آب شبکه از آب فراوانی استفاده می کنند. تمام فاضلاب ساختمانها می توانند از این طریق تأمین شوند. اگر حذف فاضلاب از مخزن سپتیک مشکلاتی ایجاد کند ، فقط اتصال توالت به مخزن سپتیک انجام می شود.آب باران به هیچ وجه به مخزن سپتیک تانک داده نمی شود. اصل اصلی در پردازش مخازن سپتیک نگهداری و پوسیدگی مواد جامد و خارج نمودن آنها از دهانه خروجی بدون آسیب رساندن به قطعات مایع است

سپتیک تانک

سپتیک تانک مخزن رسوبی زیر آب است که برای پکیج تصفیه فاضلاب از طریق فرایند تجزیه و زهکشی بیولوژیکی استفاده می شود. سپتیک تانک از فرآیندهای طبیعی و فن آوری اثبات شده برای پکیج تصفیه فاضلاب لوله کشی خانگی تولید شده توسط حمام ، فاضلاب آشپزخانه و لباسشویی استفاده می کند. سیستم سپتیک تانک از طراحی نسبتاً ساده ای برخوردار است. این یک ظرف ضد آب زیرزمینی (بیشتر مستطیل شکل یا گرد) است که از شیشه الیاف ، پلاستیک یا بتن ساخته شده است. محفظه های موجود در یک سپتیک تانک و به طور معمول یک خروجی T شکل ، مانع از خروج لجن و کف از مخزن پلی اتیلن و حرکت به منطقه میدان تخلیه می شود. سیستم های سپتیک تانک نوعی تاسیسات فاضلاب در محل ساده (OSSF) هستند و فقط یک سیستم ضد عفونی اساسی را ارائه می دهند.



سپتیک تانک چگونه کار می کند؟

سپتیک تانک مواد آلی را هضم کرده و مواد قابل شناور (به عنوان مثال روغن و گریس) و مواد جامد را از فاضلاب جدا می کند یک سپتیک تانک با دو لوله (برای ورودی و خروجی) متصل خواهد شد. از لوله ورودی برای انتقال زباله های آب از خانه و جمع آوری آنها در سپتیک تانک استفاده می شود. به اندازه کافی در اینجا نگهداری می شود تا مواد زائد جامد و مایع از یکدیگر جدا شوند.لوله دوم لوله خروجی است. همچنین می تواند میدان تخلیه را فراخوانی کند. این لوله فاضلاب از قبل پردازش شده را از سپتیک تانک خارج کرده و به طور مساوی در خاک و جریان های آب پخش می کند.وقتی پس از مدتی پساب زباله جمع شد ، ابتدا آن را جدا کرده و به 3 لایه جدا کنید. (همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است. لایه فوقانی روغن و گریس است و بیش از همه مواد زائد شناور است. که معمولاً به آن "کف" گفته می شود.لایه میانی شامل فاضلاب همراه با ذرات زباله است.لایه سوم و پایین شامل ذراتی است که سنگین تر از آب هستند و لایه ای از لجن را تشکیل می دهند.

باکتری های داخل مخزن پلی اتیلن بهترین کار برای تجزیه مواد زائد جامد است که باعث می شود مایعات به راحتی جدا شده و تخلیه شوند.آنچه در قسمت زیر مخزن پلی اتیلن باقی مانده همان چیزی است که به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری عمومی باید بطور دوره ای برداشته شود. این یکی از دلایلی است که سپتیک تانک فقط یک شکل اساسی از پکیج تصفیه فاضلاب است.

روند گام به گام نحوه کار سپتیک تانک

آب آشپزخانه ، حمام و غیره از طریق یک لوله اصلی زهکشی منتقل می شود که به سپتیک تانک شما منتهی می شود.
در زیر سپتیک تانک فرآیند نگهداری فاضلاب آغاز می شود. باید این مدت را به اندازه کافی نگه دارد تا مواد جامد به پایین برسند ، در حالی که روغن و چربی به سمت بالا شناور می شوند.
پس از این فرآیند ، پساب مایع (پساب) می تواند از مخزن به داخل میدان تخلیه خارج شود.
این فاضلاب از طریق لوله پلی اتیلن بر روی سطوح متخلخل تخلیه می شود. این اجازه می دهد تا فاضلاب در خاک فیلتر پرس شود.
خاک با نفوذ در خاک ، فاضلاب را می پذیرد ، تصفیه و پراکنده می کند و در نهایت به آبهای زیرزمینی تخلیه می شود.
سرانجام ، فاضلاب به خاک نفوذ کرده و به طور طبیعی باکتری ها ، ویروس ها و مواد مغذی کلی فرم مضر را از بین می برد.


نحوه کار سپتیک تانک
سپتیک تانک باید قبل از استفاده از آن پر از آب شود. آب به شروع پکیج تصفیه فاضلاب توسط باکتری کمک می کند.
پکیج تصفیه فاضلاب توسط باکتری ها مواد زائد را به پساب (فاضلاب) و ماده جامدی به نام لجن تبدیل می کند . پساب به مجرای تخلیه لیچ ، فاضلاب فرانسوی یا تالاب منتقل می شود.

مواد موجود در سپتیک تانک توسط پوسته سختی معروف به پتوی کفگیر پوشانده می شود . این پتو به عنوان یک مهر و موم هوا عمل می کند و هوا را از فاضلاب دور می کند. کمبود هوا به تجزیه فاضلاب توسط باکتری ها کمک می کند.

لجن در انتهای مخازن جمع می شود. در نهایت لجن زیادی در مخزن وجود خواهد داشت و باید آن را بیرون کشید و لجن را به درستی دفع کرد.

با تقسیم شدن دو مخزن یا مخزن مستطیل به دو قسمت ، بیشتر لجن در مخزن یا مقطع اول می ماند. در مخزن یا بخش دوم ، فاضلاب برای حذف مواد جامد تحت سیستم ضد عفونی بیشتری قرار می گیرد.

تعمیر و نگهداری خوب با درک چگونگی عملکرد سیستم سپتیک و چگونگی خرابی آن آغاز می شود. بیایید نگاهی به زیر زمین بیندازیم و ببینیم چه اتفاقی قرار است در یک سیستم سپتیک با عملکرد خوب رخ دهد. پس از آن ، من به شما نشان خواهم داد که چرا اوضاع به اشتباه پیش می رود و به شما نشانه هایی می دهم تا سیستم خود را در فرم عالی حفظ کنید.باکتری ها همان چیزی هستند که باعث کار سیستم عفونی می شوند. آنها زباله ها را تجزیه می کنند و باعث می شود آب به اندازه کافی تمیز باشد تا با خیال راحت در زمین قرار گیرد. کل سیستم برای سالم و مشغول نگه داشتن باکتری طراحی شده است. برخی در مخزن زندگی می کنند ، اما بیشتر آنها کار خود را در زمینه تخلیه انجام می دهند.

1.تمام زباله ها به سپتیک تانک منتقل می شوند.
2. ضایعات آبکی ، "پساب" نامیده می شود ، بیشتر مخزن را پر می کند. باکتریهای بی هوازی شروع به تجزیه مواد آلی موجود در پساب می کنند.
3. یک لایه لجن به پایین می افتد. لجن از مواد جامد معدنی و محصولات جانبی هضم باکتری تشکیل شده است.
4- یک لایه کف از بالای سطح شناور است. کفاله در درجه اول از چربی ، گریس و روغن تشکیل شده است.

سپتیک تانک مانند حوضچه ته نشینی عمل می کند. گریس ها و روغن ها به بالا شناور می شوند. مواد جامد سنگین تر به پایین فرو می روند.
5- یک فیلتر پرس از ورود اکثر مواد جامد به لوله پلی اتیلن خروجی جلوگیری می کند.
6. پساب به سمت میدان تخلیه در فیلتر پرس جریان می یابد.

میدان سپتیک تخلیه منطقه وسیعی را فراهم می کند که باکتری ها می توانند رشد کنند و آب تصفیه شده به داخل زمین نفوذ می کند.
7. سوراخ های لوله تخلیه سپتیک باعث می شود که پساب به داخل سنگ ریزه های اطراف نفوذ کند.

شن و ماسه در اطراف لوله پلی اتیلن باعث می شود آب به خاک بریزد و اکسیژن به باکتری ها برسد.
8- باکتری های هوازی در شن و خاک و تجزیه کامل زباله ها.
9. آب تمیز به درون آب زیرزمینی و سفره سفره می ریزد.

یک سیستم سپتیک که به درستی طراحی و نصب شده است ، فقط به "پمپاژ" گاه به گاه نیاز دارد تا لجن و کف را از مخزن خارج کند. اما بدون اینکه بدانید سپتیک تانک چگونه کار می کند ، می توانید کارهایی را انجام دهید که به سیستم آسیب برساند یا آن را از بین ببرد.

زباله هایی که به آرامی تجزیه می شوند (یا اصلاً از بین نمی روند) زهکشی ها پایین می رود. ته سیگار ، پوشک و قهوه اغلب مشکلاتی را ایجاد می کند.در صورت استفاده زیاد ، دفع زباله می تواند مقدار زیادی مواد زائد جامد را به سیستم بفرستد.پرزهای حاصل از الیاف مصنوعی از ماشین های لباسشویی جریان می یابد. باکتری های موجود در مخزن و تخلیه میدان سپتیک نمی توانند آن را تجزیه کنند.مواد شیمیایی خانگی مانند ضدعفونی کننده مواد پاک کننده و صابون های ضد باکتری ، باکتری ها را از بین می برد. اکثر سیستم ها می توانند استفاده کم از این محصولات را کنترل کنند ، اما هرچه کمتر از آنها استفاده کنید ، بهتر است.فاضلاب بیش از حد در مدت زمان کوتاه خیلی سریع مخزن را بیرون می کشد.لجن زیاد باعث کاهش توانایی باکتری ها در تجزیه مواد زائد می شود. لجن اضافی نیز می تواند به قسمت تخلیه سرریز کند.لجن یا کفگیر سوراخ های لوله پلی اتیلن را سوراخ می کند.ریشه های درختان و بوته ها می توانند یک میدان تخلیه را مسدود کرده و به آن آسیب برسانند.خاک فشرده و سنگ ریزه از پساب فاضلاب خارج می شود و اکسیژن را از باکتری ها می گیرد. علت این امر اغلب رانندگی اتومبیل یا پارک در زمین تخلیه است.

سپتیک تانک


طراحی سیستم سپتیک تانک

طراحی مخزن سپتیک تانک می تواند در شرایط مختلفی انجام شود ، اما بیشتر آنها یک فرایند حیاتی و زمان بر است. هر چه طراحی سپتیک تانک تخصصی تر باشد قیمت سپتیک تانک بالاتر می رود.

مرحله 1: محاسبه تعداد کاربران:این یک مرحله بسیار مهم در هر طراحی سیستم سپتیک است زیرا ظرفیت کل مخزن سپتیک مورد نیاز را تعیین می کند. این تعداد کل کاربرانی است که از سپتیک تانک در یک روز استفاده می کنند. برای محاسبه ، ما حداکثر تعداد کاربرانی را که می توانند در روز از wc استفاده کنند در نظر خواهیم گرفت. محاسبه را می توان خیلی راحت انجام داد. مثلا؛ فرض کنید یک ساختمان 5 طبقه وجود دارد و در هر طبقه دو آپارتمان وجود دارد. بیایید فرض کنیم که هر خانواده به طور متوسط ​​از 5 نفر تشکیل شده است. در این ساختمان 2 5 5 = 10 خانوار و 10 10 5 = 50 کاربر وجود دارد. بنابراین ، در اینجا یک مخزن سپتیک برای 50 کاربر طراحی خواهیم کرد.

مرحله 2: محاسبه حجم مایع در مخزن سپتیک تانک: در این مرحله ، ما حجم فاضلاب موجود در مخزن سپتیک را که بر اساس استفاده از 50 کاربر تولید خواهد شد ، محاسبه خواهیم کرد. با توجه به دوره تمیز کردن یک مخزن سپتیک ، برای مایع زباله هر شخص به صورت روزانه به مساحت 0.030 ~ 0.130 متر مکعب نیاز است. برای طرحی که به عنوان نمونه انجام خواهیم داد ، فرض خواهیم کرد که 0.090 متر مکعب فاضلاب برای هر نفر تولید می شود. با توجه به تمیز کردن دوره ای سپتیک تانک ، این مقدار برای طراحی مناسب است. بعلاوه ، با توجه به نیازی که به دلیل افزایش جمعیت در آینده ایجاد خواهد شد ، می توان پذیرفت که 25٪ نیاز فعلی افزایش خواهد یافت. حجم روزانه فاضلاب تولید شده در یک ساختمان با 50 کاربر. 50 0.0 0.09 = 4.50 متر مکعب. وقتی رشد جمعیت در آینده را در نظر بگیریم ، حجم فاضلاب روزانه 4.50 1. 1.25 = 5 است ،625 متر مکعب خواهد بود. با این حال ، از آنجا که این مقدار کمتر از مقدار محدود ما یعنی 7.30 متر مکعب است ، حجم طراحی ما 7.30 متر مکعب در نظر گرفته خواهد شد.

مرحله 3: محاسبه اندازه داخلی مخزن سپتیک تانک :ما مقدار فاضلاب ساختمان را با 50 کاربر در یک روز محاسبه کردیم. بر اساس این مقدار ، ما باید عمق داخلی ، طول و عرض مخزن سپتیک را محاسبه کنیم. اول از همه ، ما باید یک عمق مناسب پسماند مایع را از 1.30 متر تا 2.00 متر برای طراحی بهتر مطالعه برنامه ریزی کنیم. اگر حجم زباله خیلی زیاد باشد ، باید مخزن عمیق تری طراحی کنیم تا طول و عرض آن در میدان کمتر شود. در این حالت ، حجم مخزن = طول x عرض x عمق (ارتفاع). از آنجا که عمق مایع را فرض کرده ایم ، با تقسیم حجم مایع به عمق مایع ، می توانیم طول و عرض را محاسبه کنیم. در اندازه؛

- طول داخلی مخزن: L

- عرض داخلی مخزن: ب

- مخزن داخلی مایع ارتفاع: نام آن به عنوان H خواهد بود.

عمق مایع H = 1.30 متر را در یک مخزن سپتیک در نظر بگیرید. بنابراین ، سطح مایع = 7.30 / 1.30 = 5.62 متر مربع است. با استفاده از این سطح که پیدا کرده ایم ، باید طول و عرض مخزن سپتیک را تعیین کنیم.هر چه میزان این طول و عرض بیشتر شود اندازه سپتیک تانک بیشتر و قیمت بالاتر می رود. نسبت طول به عرض مناسب را می توان با توجه به زمین موجود تعیین کرد. برای این طراحی ، ما با قبول نسبت L = 2B طراحی خواهیم کرد.

L x B = 2B x B = 5.62 متر مربع ، B = 1.68 متر. اگر عرض داخلی مخزن سپتیک را 1.70 متر فرض کنیم ، طول داخلی مخزن سپتیک 3.40 متر خواهد بود. اما برای محاسبه دقیق تر طول ، باید سطح را بر عرض تقسیم کنیم. در این حالت ، به عرض 5.62 / 1.70 = 3.31 متر نیاز داریم. ما می توانیم طول داخلی مخزن سپتیک را 3.35 متر بپذیریم. با این حال ، طول داخلی مخزن سپتیک ما نمی تواند کمتر از 4.00 متر باشد. در این حالت ، طول داخلی مخزن را 4.00 متر B = 5.62 / 4 = 1.41 متر می بینیم. در این حالت طول داخلی مخزن 4.00 متر و عرض داخلی 45/1 متر تعیین شد.

این ابعادی که تعیین کردیم حداقل مقادیری است که باید ارائه شود. با این حال ، جدا از این مقادیر ، ما باید یک منطقه باز بالاتر از فاضلاب داخل مخزن سپتیک فراهم کنیم. این فضای لازم است تا گاز جمع شده در مخزن آزادانه حرکت کند و از طریق لوله پلی اتیلن تهویه خارج شود. به همین دلیل ، یک فاصله 0.30 متری از فاضلاب باقی مانده و کل عمق داخلی مخزن سپتیک = 1.30 + 0.30 = 1.60 متر خواهد بود. در این حالت ، ابعاد داخلی مخزن سپتیک ؛

L = 4،00 متر

B = 1.45 متر

H = 1.60 متر مخزن سپتیک ما سالی یک بار تمیز می شود.




سیستم نگهداری سپتیک تانک

برای سیستم سپتیک تانک هر دو تا یک سال بازرسی نیاز است و بسته به اندازه مخزن و مقدار فاضلاب ورودی و نوع سیستم نگه داری سپتیک تانک، هر ۳ تا ۵ سال باید تخلیه انجام شود. پس این سیستم بر قیمت سپتیک تانک اثر دارد.

جهت کاهش آب ورودی به سیستم، مصرف آب را باید مدیریت نمود.

باید از ورود تفاله قهوه، بستر حیوانات خانگی ، پوشک بچه، دستمال کاغذی، فیلتر شنی سیگار، نخ دندان و … به سیستم سپتیک تانک جلوگیری شود.

با ورود مواد شوینده قوی و آنتی باکتریال به درون سپتیک تانک، عملکرد سیستم دچار اختلال خواهد شد.

شیر آلات و سیستم لوله کشی اگر نشتی دارند باید برطرف شوند. با گذشت زمان، آنها می توانند صدها گالن آب اضافی به سپتیک تانک وارد کنند.

محل دفن و نصب آن باید به گونه ای انتخاب شود که از حوضچه ها و سایر آب های زیر زمینی دور باشد و حداقل عبور وسایل نقلیه سنگین را داشته باشد.

سپتیک تانک




عملکرد :

تمام فاضلاب از پکیج تصفیه فاضلاب به سپتیک تانک منتقل می شود .پس بسته به نوع مکانیزیم سپتیک تانک قیمت سپتیک تانک بالاتر میرود. بیشتر فضای سپتیک تانک را پساب پر می کند، باکتری های بی هوازی تجزیه مواد آلی موجود در پساب را آغاز می کنند.

یک لایه لجن در کف مخزن ته نشین می شود. این لجن از مواد جامد معدنی و محصولات جانبی هضم باکتری های بی هوازی تشکیل شده است.

یک لایه کف تشکیل شده از روغن و چربی در قسمت فوقانی سپتیک تانک شناور می شود.

سپتیک تانک مانند یک استخر ته نشینی عمل می کند، مواد جامد سنگین به پایین و روغن هم به بالای می روند. پساب به قسمت زهکشی و یا سیستم پکیج تصفیه فاضلاب وارد می شود. در صورتی که پساب به سیستم زهکشی تخلیه شود، باکتری های هوازی در ماسه و خاک تجزیه کامل مواد موجود در پساب را انجام می دهند و آب تمیز به سمت سفره های آب زیر زمینی می رود. یعنی با استفاده از آن می توان از آلوده شدن آب های زیر زمینی جلوگیری کرد.

سپتیک تانک اگر به درستی طراحی و ساخته شده باشد فقط گاه به گاه نیاز به پمپاژ جهت تخلیه لجن و فاضلاب ته نشین شده از مخزن را دارد.




جنس سپتیک تانک:

جنس سپتیک تانک مهمترین عامل قیمت سپتیک تانک است:

سپتیک تانک بتنی:همانطور که از نام این نوع از سپتیک مشخص است از بتن ساخته می شود که می تواند دارای یک تا سه مخزن باشد. تعداد بخش ها به حجم فاضلاب و شدت تخلیه بستگی دارد، بنابراین برای هر پروژه به طور مجزا محاسبه می گردد.درفاضلاب با حجم بالا سپتیک سه محفظه ای مناسب است. نقش محفظه اول دریافت و نگهداری فاضلاب است که در این بخش فاضلاب در پکیج تصفیه فاضلاب جامد و سنگین ته نشین می شود و پساب از آن جدا می شود و باکتری های بی هوازی تا حد ممکن مواد جامد را تجزیه می کنند. قسمت تحتانی محفظه اول کاملا بتنی است و از ورود فاضلاب و آب آلوده به زمین جلوگیری می کند. محفظه اول باید حداقل نیمی از حجم کل سیستم را دارا باشد.محفظه دوم، زهکشی نامیده می شود و برای تصفیه بیشتر پساب در نظر گرفته می شود. برای انجام این کار می توان فیلتر اضافی در محفظه نصب کرد که از مخلوط شن و ماسه و یا ماسه و سنگ در فیلتر شنی ساخته شده باشد. کف مخزن دوم نیز با دقت بتن ریزی شده است. برای بهبود کیفیت تصفیه اغلب مخزن دوم مجهز به سیستم هوادهی است.درمخزن سوم تصفیه نهایی پساب انجام می شود، که با توجه به سیستم تصفیه از طریق بستر شن و ماسه ای در فیلتر شنی امکان پذیر است. این محفظه فاقد کف است و مایع فیلتر شنی شده به داخل زمین جریان می یابد.

سپتیک تانک بتنی دو محفظه ای:متداول ترین نوع تاسیسات تصفیه شخصی است و ساختاری متشکل از دو مخزن بتنی با ارتفاع ۹۰ سانتی متر و قطر ۷۰ تا ۲۰۰ سانتی متر است. بخش اول پذیرش و آرام سازی و جداسازی فاضلاب را انجام می دهد. مایع حاصل از این بخش بلافاصله به سمت سپتیک دوم می رود. از آنجا از طریق فیلتر شنی ای به زمین می رود. سرریز آب بین مخازن به لطف نازلی انجام می شود که در ارتفاع مشخصی قرار دارد و آب با رسیدن به حد مشخصی شروع به سرریز به سپتیک دوم می کند.

سپتیک تانک بتنی تک محفظه ای:یک مخزن ذخیره سازی است که در آن تصفیه پساب انجام نمی شود و در چنین سازه هایی با کمک تجهیزات زهکشی فاضلاب تخلیه می شود. با اضافه کردن بافل به آن، امکان بهبود عملکرد سیستم وجود دارد.

سپتیک تانک پلی اتیلن: مخزن پلی اتیلن از رزین پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ساخته می شود و یک مخزن پلی اتیلن یکپارچه و بادوام را ایجاد می کند که در برابر خوردگی، زنگ زدگی، ضربه و …. مقاوم است.این نوع در برابر مواد شیمیایی یا گازهایی که ممکن است در خاک یا فاضلاب وجود داشته باشد مقاومت بالایی دارد. در ساختارش مواد آنتی یووی به کار برده می شود تا در صورت نیاز به نصب در فضای باز تابش نور خورشید تاثیر نامطلوبی بر سپتیک تانک نداشته باشد. مخزن پلی اتیلن مخازن سبکی هستند و نسبت به سپتیک بتنی و فایبرگلاس راحت نصب می شوند. یکی از مهم ترین مزیت های مخزن پلی اتیلن، امکان سفارشی سازی آن بسته به نیاز مشتری است.

مخزن پلی اتیلن کاملا آب بند هستند و از هر گونه نشتی و نفوذ مصون هستند و دارای ورودی و خروجی، بافل میانی، ونت هوا، دریچه بازدید جهت بازرسی و دسترسی به داخل سپتیک، راه حل ساده و مطمئنی جهت مدیریت فاضلاب و پساب می باشد.

سپتیک تانک فایبرگلاس:سپتیک تانک FRP یا مخزن فایبر گلاس به دلیل وزن پایین، استحکام بالا، خاصیت ضد خوردگی، عدم نشت و نصب آسان تمام کمبود های سپتیک تانک های سنتی را رفع نموده و تبدیل به یکی از مطلوب ترین گزینه ها برای جمع آوری فاضلاب شده است. مخزن فایبرگلاس طراحی براساس نیاز مشتری، مقاومت بالا در برابر فشاراست و صرفه جویی در فضا و دوره ساخت کوتاه از دیگر مزایای مخزن فایبر گلاس است. مخزن فایبرگلاس قیمت مناسب تر دارد و این مخزن فایبرگلاس از بیشترین مصرف دارند.



اجزای سپتیک تانک :

سپتیک تانک از اجزای مختلفی تشکیل شده که بر قیمت سپتیک تانک موثر است. از اجزای مهم هر سپتیک تانک، سیستم ورودی فاضلاب شامل لوله و بافل ورودی، مخزن اولیه سپتیک تانک که بیشترین حجم سپتیک تانک را به خود اختصاص داده و معمولاً حدود ۷۰ درصد حجم کل سپتیک تانک مربوط به این بخش است و قیمت سپتیک تانک را تاثیر زیادی می گذارد. مخزن زلال سازی که حدود ۳۰ درصد حجم کل سپتیک تانک را شامل شده و در آن فاضلاب عاری از مواد قابل ته نشینی می باشند.

ورودی فاضلاب : شامل لوله و سه راهی ورودی است.

مخزن اولیه : این بخش حدود ۷۰ درصد از کل حجم مخزن را شامل می شود . آرام سازی و تفکیک اصلی فاضلاب در این قسمت انجام می شود.

دیواره میانی : این دیواره سپتیک تانک را به دو قسمت تقسیم می کند و از ورود چربی و روغن به قسمت دوم مخزن جلوگیری می کند.

مخزن ثانویه (منطقه زلال سازی) : شامل ۳۰ درصد از حجم کل مخزن سپتیک می باشد و محل جمع آوری پساب تصفیه شده در قسمت اولیه سپتیک تانک بوده و فرصت بیشتری برای تصفیه بهتر در اختیار پساب می گذارد.

ونت هوا : دریچه ای جهت خروج گازهای تولیدی توسط باکتری های بی هوازی در هنگام تجزیه فاضلاب است.

دریچه بازدید : دریچه های بازدید با قطر آدم رو (معمولا ۶۰۰ میلیمتر) برای دسترسی به درون سپتیک تانک و بازرسی دوره ای تعبیه می شوند.

خروجی فاضلاب : لوله ی خروجی که توسط آن پساب با حداقل ذرات جامد از سپتیک تانک خارج شده و برای تصفیه بیشتر به سیستم پکیج تصفیه فاضلاب یا چاه جذبی وارد می شود.



موارد کاربرد :

سپتیک تانک معمولا برای مناطقی مانند روستا ها و ویلاهای شخصی که به سیستم فاضلاب شهری متصل نیستند ، مورد استفاده قرار می گیرد . اما بهتر است در تمام واحد های مسکونی ، واحد های صنعتی ، هتل ها ، آشپزخانه ها و رستوران ها ، مجتمع های فرهنگی ، مجتمع های تفریحی و… جهت پیش پکیج تصفیه فاضلاب ، ته نشینی مواد جامد در فاضلاب و حذف چربی ها از سپتیک تانک استفاده کرد و از گرفتگی لوله ها و سیستم جمع آوری فاضلاب جلوگیری نمود.هر چه میزان استفاده از سپتیک تانک بیشتر باشد اندازه سپتیک تانک بالاتر رفته و قیمت سپتیک تانک بیشتر می شود.

نحوه نصب سپتیک تانک:

سپتیک تانک ها را می توان به صورت زمینی و دفنی و هوایی نصب کرد.که هر کدام قیمت سپتیک تانک مخصوص به خود دارد. اما به دلیل اینکه لوله ورودی فاضلاب به سپتیک تانک در زیرزمین است، نصب دفنی بهترین شیوه برای نصب سپتیک تانک می باشد.

نصب دفنی:برای نصب سپتیک تانک به شیوه دفنی باید به محاسبه دقیق حجم سپتیک تانک و همینطور نیروهای که از خاک موجود در اطراف و بالای سپتیک تانک بر ان وارد می شود توجه کرد. اگر مقاومت کافی سپتیک تانک به درستی و دقیق مشخص و تعیین نشود به علت اینکه اعمال بارهای وارده سپتیک باعث تغییر شکل می شود و همین امر سبب شکستگی و ضربه ودرنهایی سبب نشت فاضلاب به بیرون خواهد شد. هنگامی که خروجی پساب سپتیک تانک قرار است وارد زمین یا خاک گردد.زمین مورد نظر می بایست حداقل ۱۰ متر از ساختمان و حداقل ۳۰ متر از چاه های آب دور باشند.

نصب زمینی:یکی دیگر از روش های نصب سپتیک تانک همانطور که گفته شد به شیوه زمینی است که برای اجرای این روش باید فنداسیون مناسبی مثل آن چیزی که در روش دفنی گفته شد آماده شود.اگر شرایط به گونه ای باشد که تابش خورشید مستقیم باشد و گرمای زیادی در محیط باشد باید تما از یک سایه بان استفاده شود

نصب هوایی:نصب هوایی فنداسیون بتنی یا فولادی لازم است که توانایی تحمل وزن سپتیک را داشته باشد.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه